štvrtok 14. septembra 2017

Kristus ako dobrý pastier v cirkevnom umení prvých storočí - časť 1

V najstaršom kresťanskom umení sú jedny z najčastejších zobrazení Krista symbolické,  ako zobrazenie v jeho podobe dobrého pastiera a iné. Dobrý pastier ako obraz Ježiša pretrval ako veľmi rozšírená forma zobrazovania spasiteľa až do roku 500 po Kristovi.



Veru, veru, hovorím vám: Kto nevchádza do ovčinca bránou, ale prelieza inokade, je zlodej a zbojník. Kto vchádza bránou, je pastier oviec. Tomu vrátnik otvára a ovce počúvajú jeho hlas. On volá svoje ovce po mene a vyvádza ich. Keď ich všetky vyženie, kráča pred nimi a ovce idú za ním, lebo poznajú jeho hlas. Za cudzím nepôjdu, ba ujdú od neho, lebo cudzí hlas nepoznajú.“ Ježiš im to povedal takto obrazne, ale oni nepochopili, čo im to chcel povedať. Preto im Ježiš znova vravel: „Veru, veru, hovorím vám: Ja som brána k ovciam. Ja som brána. Kto vojde cezo mňa, bude spasený; bude vchádzať i vychádzať a nájde pastvu. Zlodej prichádza, len aby kradol, zabíjal a ničil. Ja som prišiel, aby mali život a aby ho mali hojnejšie. Ja som dobrý pastier. Dobrý pastier položí svoj život za ovce. 

Epigrafické nápisy do kameňa s Dobrým pastierom


Nápis venovaný rodičmi pre zosnulú 7 ročnú dievčinu, Apuleii Crysopolis; Dobrý pastier a baránok (Katakomba svätej Callisto, Rím).




Náhrobok pre Músa a jeho manželku Orante (Rím, 3. storočie A.D.), Pio Cristiano Múzeum, Vatikán. Ukazuje Orante a Dobrého pastiera, s ovcou pri nohách.



Náhrobok s vyobrazením dobrého pastiera, Katakomby Domítie. Vtáky po ramenách postavy pastiera symbolizujú hojnosť duchovných plodov a posmrtný život


Dobrý pastier, 2. stor, Katakomby Pretestato, Rím


Z katakomby svätého Sebastiána, Rím


Dobrý pastier na Freskách


Freska z Katakomby zobrazujúca Krista ako Dobrého pastiera


Dobrý pastier z Katakomby Priscille, Kubikulum Velátia

Stropná freska s motívom Dobrého pastiera v strede, pozorné oko si všimne aj daľšie biblické motívy, Katakomby Coemeterium Majus, Rím

Dobrý pastier v Katakombe Priscilla, Pávy po stranách hlavného motívu symbolizujú posmrtný život


Dobrý pastier na výzdobe miestnosti súkromného domu v Dura-Europos (moderný Salijech), Sýria, neskôr prispôsobené pre použitie kresťanskej kongregácie. Zmestilo sa tam si 100 ľudí, s malou platformou pre biskupa a baptistou. (Presťahovaný  v 30. rokoch do múzea Univerzity Yale.)

Dobrý pastier na mozaike


Mozaika dobrého pastiera

Kristus ako dobrý pastier, mauzóleum Galla Placidia, Ravenna, r. 425 - 426

Dobrý pastier na sakrofágoch


Socha dobrého pastiera, tretie storočie, mramor, 39 "H., Rím, z katakomby Domitílie, Vatikán, Múzeum Pio Cristiano.


Kristus ako dobrý pastier, 3. storočie, múzeum umenia v Clevelande





Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára