utorok 5. septembra 2017

príbeh konverzie vo viere Johnnyho Casha

V roku 1967, dorazil do Nickajack jaskyne muž. Bol to muž, ktorý si urobil meno ako výborný spevák so zastretým hlbokým hlasom, tulák okolo pódiových plôch. Pred pár rokmi išiel zaspievať odsúdencom v kalifornskej väznici  a rozhliadal sa po miestnosti plnej vrahov, lupičov a zlodejov. Mal na sebe čierny oblek. Osedlal svoju gitaru správnym spôsobom, vyšiel k mikrofónu a povedal: "Dobrý deň,  som Johnny Cash."

Ale v roku 1967 si ľudia  v hovorili, že tento muž bol na konci. Meral 1,88, ale vážil iba 60 kilogramov a dlho žil len na kokaíne, práškoch a alkohole. Johnny Cash bol chorý. Potácal sa medzi nemocnicami  a väzením po celé roky a zrušil nespočet koncertov, pretože bol príliš zničený, aby stál na javisku a spieval. Do začiatku októbra toho istého roku bol na pokraji smrti. Bol hore celé dni a nejedol nič iné ako amfetamíny. Bol opitý a nasiaknutý whisky a vedel, že jeho kariéra, rovnako ako jeho život, bol takmer u konca.

Jedeň deň v oktobri opustil svoj domov v Hendersonville, Tennessee a išiel na východ celú hodinu. Zaparkoval svoj starý džíp na strane cesty potom sa predral cez tŕnie až dole až k ústiu Nickajack jaskyne. Vošiel do temnoty jaskyne až kým viac nemohol od únavy chodiť. Potom išiel  po kolenách  a  a nekoniec liezol, ked už nemohol inak pokračovať. Ako choré zviera, hľadal miesto niekde zomrieť.




Všetci poznáme tú tmu, ktorá v ňom bola - temnota, ktorú vysvetľujú kazatelia na náboženských rozhlasových staniciach, ktoré počúval, keď vyrastal. Táto temnota prichádzala odniekiaľ hlbšie.

Myslel si, že v čiernej hĺbke Nickajackovej jaskyne by mohol ukončiť svoj život a nikto by nikdy nenašiel jeho vyžité telo. Len Boh by vedel, kde je, a bol pripravený nechať ho, aby ho dal  "kdekoľvek dáva ľudí ako ja", ako povedal neskôr vo svojej autobiografii. Táto ťažká vina ho úplne prekonala a cítil, že už pre ňu neho nie je vykúpenie. Nemal žiadnu kontrolu - smrť bola jediným spôsobom, ako vyliečiť vinu  z toho, čím sa stal.. Chcel byť prehltnutý v temnotách jaskyne a pokojnej čiernej smrti. Uložil sa, aby zomrel.

Potom sa niečo stalo. Ako hovorí: Najprv som tomu neveril. Modlil som sa po prvý raz po rokoch. Cítil som niečo veľmi silné, pocit úplného pokoja, jasnosti a pochopenia. Nemohol som tomu veriť. Ako sa môžem po tom všetkom, ako som tak dlho blúdil a toľko si ublížil - mohol by som sa cítiť tak dobre? Pocit však pretrvával a potom sa moja myseľ začala prirodzene sústredovať na Boha. Tam v jaskyni Nickajack som si uvedomil veľmi jasnú a jednoduchú pravdu: nebol som zodpovedný za môj osud. Nehovoril som už o mojej vlastnej smrti. Chcel som zomrieť v čase, ktorý stanoví Boh, nie ja.

Začal sa pohybovať. Netušil, ako sa dostať späť z jaskyne, ale plazil sa akýmkoľvek smerom, ktorý mohol nájsť, hmatal pred sebou rukami zveriac sa Božej vôli. Čoskoro pocítil dych vetra na svojom chrbte - otočil sa a nasledoval ten vietor, až uvidel svetlo.

Keď vyšiel z temnoty, zistil, že jeho priateľka  stojí u vchodu do Nickyjackovej jaskyne. Mala košík s jedlom a dala mu niečo na pitie. Zachytila ​​mu ruku a Johnny jej povedal, že ho Boh zachránil.Odviezla ho späť domov a Johnny jej povedal, že sa nevráti k životu a  tomu, kým bol predtým. Nebol si stále schopný odpustiť, ale tam v čiernej jaskyni Nickajackovej jaskyne si uvedomil, že Boh mu odpustil.

Tradičná symbolika jaskyne hovorí, že tie temné priestory pod zemou sú tam, kde sa pred znovuzrodením stane duchovná smrť. Prechod cez jaskyňu predstavuje zmenu stavu alebo opätovný vstup do lona a opätovné objavenie sa predstavuje znovuzrodenie alebo duchovné osvietenie. Príbeh o Johnny Cashovi v jaskyni Nickajack dokonale zapadá do tohto mýtického symbolu. Do Nickyjackovej jaskyne vstúpil ako Človek s čiernym povrázkom, opotrebovaný na cestách a s hlbokou temnotou, ktorá konzumovala jeho dušu. Do tejto jaskyne vstúpil ako vinný muž, ale objavil sa z nej ako muž v pokáni a na ceste k vyliečeniu.

Ale stále mal piesne na spev. V posledných rokoch zaznamenal Johnny Cash niekoľko starých evanjeliových piesní. Zdá sa, že jedna z týchto piesní rozpráva príbeh o tom, čo sa mu stalo v temných hĺbkach jaskyne Nickajack. Keď spieval túto pieseň, vo svojej starom hlase bola nová pravda. Nebola to nepríjemná vina, ktorá tam bola, keď spieval o peripetiách a hrubosti každodenného života vo svojich predošlých baladách.
Bolo to náboženské presvedčenie. Johnny pieseň nepísal. Je to starý duchovný popevok, ktorý rozpráva o spravodlivej brutalite Boha, a nie o brutalite a vine, ktorú Johnny často spieva - starodávna zlá vina, ktorá sa zrodila do všetkých ľudí:

Tento spevák je už teraz preč. Johnny Cash už nehrá po koncertoch a môžeme len predpokladať, že vina, ktorá prešla všetkými jeho starými baladami, bola vymazaná. V roku 1967 bola postavená priehrada a bola zaplavená jaskyňa Nickajack - nikto viac nemôže dovnútra. Johnny Cash bol jedným z posledných ľudí, ktorí v nej boli.  Teraz je okolo plotu jaskyňa. Toto miesto je teraz domovom kolónie šedých netopierov, ktoré prilietajú so Slnkom. Keď padne temnota a šedivé netopiere lietajú, mesiac stúpa nad riekou a mesačné svetlo pláva na vode. V noci je mimo jaskyne ticho. Sú tam  iba tiene hôr, rieka mesiaca a mäkký vietor.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára